Bakgrund
Spädbarnsobservation har sedan mer än ett halvt decennium varit en del av utbildningen till barnterapeut. Sedan 1960 har metoden varit ett stående inslag i den terapeututbildning som bedrivs vid Londons institut för psykoanalys. Under 1970-talet anammades metoden av andra yrkesgruppen än barnterapeuter. I slutet av förra seklet användes metoden i ett tjugotal länder.
”… det är inte vad man lär sig om barn i en spädbarnsobservation som bidrar till ens kliniska kapacitet utan att man lär sig något om den fina konsten att vara observatör – deltagare i sitt eget och andras emotionella liv.” -Angela Sowa
Målgrupp
Personal som arbetar i människovårdande arbete.
Syfte och mål
Utbildningen syftar till
- att systematiskt medvetandegöra mekanismerna i kommunikationen mellan det lilla barnet och omgivningen.
- att utveckla deltagarens förmåga att hantera, uthärda och använda ordlös kommunikation.
- att utveckla observatörens emotionella och intellektuella kapacitet, en kapacitet som är nödvändig i människovårdande yrken.
Innehåll
Utbildningen är uppdelad i en teoretisk och en praktisk del. Den teoretiska delen består av
- ett inledande seminarium där teorin bakom spädbarnsobservation studeras.
- kontinuerliga kliniska seminarier (varje vecka) där anteckningar från observationstillfällena utgör studiematerial. .
Den praktiska delen består av
- regelbundna observationer i barnets hem, en gång i veckan under barnets första levnadsår..